Ingatlah Tempatmu di Akhirat

    Author: Unknown Genre: »
    Rating

    Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?
    Surah An-An'aam: 32


    "Sedang kehidupan Akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal"
    Surah al-A'laa: 17


    "Dan ditiupkan sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian ditiupkan sangkakala sekali lagi, maka tiba-tiba berdiri menunggu (keputusan masing-masing). Dan terang benderanglah bumi (Padang Mashyar) dengan cahaya (keadilan) Tuhannya, dan diberikanlah buku (perhitungan perbuatan masing-masing) dan didatangkanlah para nabi dan saksi-saksi dan diberikan keputusan mereka dengan adil, sedang mereka tidak dirugikan. Dan di sempurnakan bagi tiap-tiap jiwa (balasan) apa yang telah dikerjakannya dan Dia lebih mengetahui apa yang mereka kerjakan"
    Surah az-Zumar: 68-70


    Untuk memastikan kita tidak terlalu asyik sehingga kita alpa dengan godaan dunia, kita hendak sentiasa mengingati detik-detik kematian. Detik-detik di mana kita akan berpisah dengan dunia yang fana ini. Besesuaian dengan Surah al-A'laa ayat 17 "Sedang kehidupan Akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal", kita haruslah menyiapkan diri dengan segala bentuk bekalan yang patut kita bawa ke kehidupan yang kekal abadi bernama Akhirat ini.

    Secara ringkasnya, melalui buku ini Dato' Nik Aziz memberikan kita banyak peringatan tentang akhirat. Ianya merupakan himpunan ayat-ayat dari Al-Quran yang banyak menyentuh tentang kiamat dan Akhirat, yang disusun dalam beberapa tajuk menarik. Peringatan tentang Akhirat itu sesungguhnya pasti tiba. Di sana nanti ada azab Neraka kepada sesiapa yang mengingkari Allah s.a.w dan pastinya syurga sebagai balasan kebaikan kita di muka bumi yang menjadi matlamat hakiki setiap insan. Mudah-mudahan dapat membimbing kita menuju kehidupan selepas mati yang kekal abadi.






    Tajuk : Ingatlah Tempatmu di Akhirat
    Penulis : Nik Abdul Aziz Nik Mat
    Penerbit : Kemilau Publika / 2010
    Halaman : 160 ms
    Harga : RM17.00

    Leave a Reply

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Kongsikan Bersama

    Total Pageviews

    Followers